سازه فولادی - اسکلت فلزی
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

متن کامل سازه فولادی را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((اسکلت فلزی)) مشاهده نمایید.

سازه فولادی-روش های طراحی سازه های فولادی ساختمانی

سازه فولادی گونه ای سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل بارها و انتقال آنها به کار می رود فولاد است. اتصالات به کار رفته در این گونه سازه ها از نوع جوشی، پرچی یا پیچ و مهره می باشد. و بسته به گونه اتصالات، قطعات طرح شده و کنترل های مربوط بر روی آنها انجام می شود.

اکنون فولاد از مهمترین مصالح برای ساخت ساختمان و پل و سایر سازه های ثابت است. مقاومت فولاد (تنش تسلیم) مورد استفاده در بازه 2400ggr/cm2 تا 7000kgr/cm2 است. که برای ساختمان های معمولی از فولاد با مقاومت 2400kgr/cm2. که به آن فولاد نرمه گفته می شود استفاده می گردد.

اسکلت فولادی یا قاب فولادی اصطلاحی است که در ساختمان سازی به کار می رود. ساختمان هایی با اسکلت فولادی، از ستون های عمودی و تیرهای I – شکل افقی. که به شکل شبکه های مستطیلی به هم وصل شده اند، تشکیل گردیده اند. این شبکۀ مستطیل -شکل، وظیفۀ نگه داری طبقات. سقف ها و دیوارهایی را که به اسکلت ساختمان وصل شده اند، برعهده دارد. توسعۀ این فناوری، امکان ساخت آسمان خراش ها را فراهم کرده است.

تاریخچه اسکلت فولادی

استفاده از فولاد به عنوان مصالح ساختمانی حدوداً از اوایل قرن 20 آغاز شد. و در حین جنگ دوم جهانی به صورت قابل توجهی گسترش یافت. بعد از جنگ دوم جهانی تهیه فولاد. امری به مراتب راحت تر از قبل شده بود و قیمت فولاد کاهش چشمگیری داشت. که این مسئله باعث شد بسیاری از طراحان از اسکلت فلزی برای ساخت ساختمان های گوناگون استفاده نمایند.

مفهوم کلی

پروفیل یا نیمرخ یا سطح مقطع یک ستون فولادی نورد شده، مانند حرف H در زبان انگلیسی است. جهت فراهم کردن مقاومت مناسب در برابر تنش های فشاری. فلنج های ستون ها دارای ضخامت و گستردگی بیشتری نسبت به فلنج های تیرها است. فولادهایی با مقاطع مربعی و دایره ای توخالی نیز به طور معمول. جهت پر شدن توسط خمیر بتن استفاده می شوند. تیرهای فولادی توسط پیچ و مهره و سایر اتصالات به ستون ها وصل می شوند. در گذشته نیز از پرچ برای اتصال استفاده می شد. به دلیل بیشتر بودن لنگر خمشی در تیرها، معولاً جان مقطع فولادی تیرهای I – شکل. دارای ارتفاع بیشتری نسبت به جان ستون ها است.

از عرشه های فولادی، می توان به عنوان قالب های راه راه در زیر لایۀ ضخیمی از بتن مسلح. برای پوشش کف طبقات سازه با قاب فولادی استفاده کرد. استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته نیز روی متداول دیگری است. معمولاً در آخرین طبقۀ ساختمان های تجاری، از فضای خالی بین سطح بیرونی و قطعات سازه ای کف طبقه. به عنوان محلی برای کابل ها یا کانال های هوا استفاده می شود.

اسکلت ساختمان باید از نفوذ حرارت بالا محافظت شود. زیرا نرم شدن فولاد در دمای زیاد، می تواند موجب فروپاشیدن ساختمان گردد. در ستون ها می توان با پوشانده شدن توسط مواد مقاومی در برابر آتش همچون مصالح بنایی. بتن یا لایۀ گچی این مشکل را بر طرف کرد. تیرها را نیز می توان با بتن، لایۀ گچی یا اسپری های مخصوص عایق کاری در برابر حرارت، پوشش داد. همچنین از پوشش های سقفی مقاوم در برابر آتش نیز می توان بهره برد.

لایۀ بیرونی ساختمان با استفاده از تکنیک های ساخت و ساز. یا سبک های معماری مختلف به اسکلت ساختمان متصل می شود. از آجرها، سنگ ها، قطعات بتنی، شیشه، صفحات فلزی و رنگ. برای محافظت از فولاد در برابر تغییرات آب و هوایی استفاده می شوند.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری با ضمیمه نمودن آن محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته، رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675 – 02128423820-09922704358

واتس آپ: 09122136675

اینستاگرام: fooladdalakan

ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: سازه فولادی , پروفیل فولادی , مقاطع فولادی , اسکلت فلزی , فولاد ساختمانی , فولاد آلیاژی ,
:: بازدید از این مطلب : 868
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: