دندریت -دندریت فلز-دندریت در متالورژی
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

متن کامل دندریت را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((دندریت فلزی)) مشاهد نمایید.

دندریت -دندریت فلز-دندریت در متالورژی - ساختار شاخه ای از کریستال ها-Recalescence

دندریت در متالورژی یک ساختار شاخه ای از کریستال ها است که با سرد کردن فلز مایع رشد می کند. این شکل با رشد سریع در جهت های کریستالوگرافی که دارای انرژی مطلوب هستند به وجود می آید. این رشد دندریتی تأثیر زیادی روی خواص ماده دارد.

دندریت ها در سیستم های تک جزئی و چند جزئی شکل می گیرند. برای تشکیل دندریت دمای مایع (فلز مذاب) باید به زیر دمای انجماد فوق سرد شود. ابتدا، دانه های جامد کروی شکل در این مایع فوق سرد شروع به رشد می کنند. با رشد دانه ها، شکل کروی ناپایدار شده و مانع انجام می شود. بنابراین، شکل جامد شروع به رشد در جهت های کریستالی خاصی می کند. این جهت رشد ممکن است به دلیل ناهمسانگردی سطح انرژی در سطح مشترک مایع و جامد. یا به دلیل اتصال راحت تر اتم ها به سطح مشترک. در صفحه های کریستالوگرافی مختلف یا هر دو دلیل، به وجود می آید..

در فلزات، جنبش های حاصل از اتصال ناچیز هستند. همچنین در فلزات، جامد در صدد کاهش مساحت سطوحی که انرژی سطح بالاتری دارند، بر می آید. بنابراین، دندریت ها همانطور که رشد می کنند نوک تیز تر می شوند. اگر ناهمسانگردی به اندازه کافی بزرگ باشد، دندریت ها شکل مورفولوژی می شود. طول ریزساختار با مساوی قرار دادن انرژی سطح. و انتقال حرارت حاصل از گرادیان دمایی در سطح مشترک به دست می آید.

با پیشرفت انجماد، تعداد اتم هایی که انرژی جنبشی خود را از دست می دهند افزایش می یابد. که در نتیجه، فرآیند گرمازا می شود. برای مواد خالص (نه آلیاژی)، گرمای نهان در سطح مشترک مایع – جامد آزاد شده. و در نتیجه تا زمانی که کل مذاب منجمد شود دما ثابت می ماند. نرخ رشد این شاخه های کریستالی به سرعت انتقال گرمای نهان در سطح مشترک بستگی دارد. این رشد دندریتی در مذاب فوق سرد، از کریستال های سوزنی شکل سهمی وار. که در سرعت ثابت رشد می کنند تشکیل می شود.

جوانه زنی و رشد تعیین کننده اندازه دانه در انجماد هموار. و سرعت های رشد مختلف در دندریت های کنار هم. تعیین کنندۀ فاصله اولیه در رشد ستونی هستند. به طور کلی اگر مذاب به آرامی سرد شود. جوانه زنی کریستال های جدید کمتر از فوق سرد کردن است که با سرعت زیاد اتفاق می افتد. رشد دندریتی نتیجه حاصل از دندریت های با سایز بزرگ است. اما اگر سرد شدن با سرعت زیاد و به صورت فوق سرد اتفاق بیفتد تعداد جوانه ها افزایش یافته. و اندازه دندریت های حاصل کاهش می یابد.

با پیشروی دندریت ها در فلز مذاب، این دندریتها به دلیل خارج کردن گرما داغ تر می شوند. اگر دندریتها بیش از حد داغ شوند، دوباره ذوب خواهند شد. ذوب دوباره دندریتها اصطلاحاً Recalescence نامیده می شود.

دندریتها فقط در فلزات به وجود نمی آیند. بلکه در غیر فلزاتی مانند یخ ها نیز وجود دارند. دندریتها معمولاً در حالت نامتعادل شکل می گیرند. یک نمونه معمول از فلزات دندریتی، کربنیل نیکل است.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری با ضمیمه نمودن آن محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته، رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675 – 02128423820-09922704358

واتس آپ: 09122136675

اینستاگرام: fooladdalakan

ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: دندریت , دندریت فلز , دندریت در متالورژی , مقاطع فولادی , پروفیل فولادی , سوپر آلیاژ , نیکل ,
:: بازدید از این مطلب : 670
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: