بینیت-باینیت-Bainite
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

باینیت

متن کامل بینیت را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((Bainite)) مشاهد نمایید.

بینیت-باینیت-Bainite

بینیت (Bainite) یک محصول ریزساختاری از تجربۀ اوتکتوئید است. این ساختار هنگامی ایجاد می شود که یک فاز (ماده) دما-بالا هنگام سرمایش، به دو فاز متفاوت تجزیه می شود.

بینیت یک ریزساختار صفحه مانند است. که درون فولا در دمای 250 تا 550 درجه سلسیوس به وجود می آید (بسته به آلیاژ فولاد).

بینیت یکی از محصولاتی است. که از خنک کردن آستنیت (ساختار کریستالی FCC) آهن در دمای بحرانی 727 درجه سلسیوس ممکن است به وجود آید.

این ساختار معمولاً از سمانتیت و فریت اشباع شده از نابجایی تشکیل شده است. تمرکز زیاد نابجایی ها در فریت موجود در بینیت استحکام این فریت را از حالت عادی بیشتر می کند.

محدوده دمای لازم برای تبدیل آستنیت به بینیت همان محدوده لازم برای تبدیل پرلیت به مارتنزیت است. در هنگام شکل گیری بر اثر خنک شدن پیوسته. نرخ تبرید برای تشکیل بینیت از این نرخ برای پرلیت سریع تر است. اما از نرخ تبرید مورد نیاز برای تشکیل مارتنزیت کمتر می باشد.

تفاوت این ساختار با پرلیت در ریخت شناسی آن است. بینیت مخلوط غیر لایه ای است و زمانی به وجود می آید که سرعت رشد دو فاز محصول متفاوت باشد.

با اینکه ساختار بینیت در بسیاری از آلیاژهای غیر فلزی نیز دیده شده است. اما تحقیقات در این زمینه عمدتاً بر روی آلیاژهای فولادی متمرکز بوده است.

ریزساختار مارتنزیت در نگاه اول تقریباً یکی به نظر می رسد. این به دلیل یکی بودن جنبه های زیادی از مکانیزم های تبدیل آنهاست. به هر حال تفاوت های مورفولوژی ای وجود دارد . که برای مشاهده نیاز به میکروسکوپ الکترونی می باشد. در زیر میکروسکوپ نوری ریزساختار بینیت به نظر تیره تر از مارتنزیت است. که علت آن تفاوت در بازتابش نور است.

بینیت از لحاظ سختی بین پرلیت و مارتنزیت قرار گرفته است. به همین دلیل ریزساختار بینیت مفید است چرا که هیچ عملیات حرارتی اضافه ای پس تبرید اولیه نیاز ندارد.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری با ضمیمه نمودن آن محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته، رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675 – 02128423820-09922704358

واتس آپ: 09122136675

اینستاگرام: fooladdalakan

ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: Bainite , باینیت , بینیت , ریزساختار , فولاد آلیاژی , مقاطع فولادی , پروفیل فولادی , آلیاژ ,
:: بازدید از این مطلب : 595
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: