مته فولادی-مته-مواد سازنده مته-انواع مواد پوششی استفاده شده بر روی مته ها
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

متن کامل مته را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((مته)) مشاهده نمایید.

مته فولادی-مته-مواد سازنده مته-انواع مواد پوششی استفاده شده بر روی مته ها

مته ابزاری بُرنده است که در حال چرخش باعث تخلیه براده و ایجاد سوراخ استوانه ای با رأس مخروط. مانند در امتداد محور طولی پیشروی و به قطر ابزار می شود. عمل برش توسط 3 لبه تیز برش، در نوک مته انجام می گیرد. و براده از طریق یک شیار حلزونی سراسری خارج می شود. مته ها هم از نظر ابعاد هندسی و هم جنس مواد سازنده و نیز دقت عمل. تنوع گسترده ای دارند.

چرخش مته می تواند بکمک مکانیزم های دستی و یا مکانیزم های موتوری، مانند دریل، صورت گیرد. مته ها از نظر اندازه و کاربرد نیز تفاوت فاحشی دارند. اما متأسفانه با تکیه بر زبان انگلیسی برای رفع نیازهای عملی، در زبان فارسی رشد تطبیقی زبان متوقف شده. و همه انواع مته و حتی ماشین دریل و ماشین های غولپیکر حفاری را مته می نامند.

مواد سازنده

بسته به کاربرد از مواد مختلفی برای ساختن مته استفاده می شود.

فولادها

  • فولاد کم کربن:

فقط برای سوراخ کاری روی چوب استفاده می شود. این نوع مته دارای لبۀ نگهدارنده نیست و نیاز به تیز کردن مداوم ندارد. کار کردن روی چوب های سخت می تواند طول عمر این مته را کاهش دهد. این نوع مته، در مقایسه با دیگر ابزارهایی که عمر طولانی تر دارند. قیمت زیادی دارد.

  • فولاد با کربن زیاد:

از فولاد با درصد کربن بالا ساخته می شوند. این کار باعث بهبود بخشیدن پوسته فولادی مته می شود. این کار به علت دما دادن و سخت کاری روی آن اتفاق می افتد. از این مته ها می توان برای سوراخ کاری روی چوپ و فلزات استفاده کرد. اگر چه این مته ها دارای ضریب خطای کم در مقابل دما در هنگام سوراخ کاری هستند. اما دمای بیش از حد باعث خمیری شدن آن و در نتیجه نرم شدن لبه های برش می شود.

  • فولاد سرعت بالا (Hi speed Steel):

نوعی از فولاد است که مقاومت بسیار زیادی در مقابله با تغییرات دمایی دارد. از آنها می توان برای سوراخ کاری روی فلزات، چوب سخت، و دیگر موادی که سرعت برش بالاتری نیاز دارند استفاده کرد. استفاده از آنها تا حد زیادی جایگزین انواع دیگر مته شده است.

  • فولاد آلیاژی کبالت(HSS cobalt):

نوعی از فولاد سرعت بالا است و دارای مقدار زیادی کبالت در آن است. مزیت اصلی آنها در بی اثر بودن دما بر آنها در دماهای بالا است. بهمین علت آنها برای سوراخکاری روی فولادهای ضد زنگ (استنلس استیل) استفاده می شود. بزرگترین مشکل فولاد آلیاژی کبالت در شکنندگی خیلی زیاد آنها در برابر (HSS) است.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری با ضمیمه نمودن آن محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته، رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675 – 02128423820-09922704358

واتس آپ: 09122136675

اینستاگرام: fooladdalakan

ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: مته , مته فولادی , انواع مته , فولاد آلیاژی , مقاطع فولادی , پروفیل فولادی , ,
:: بازدید از این مطلب : 613
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: