نیوبیوم-Niobium-کلمبیوم-ابر رسانا-ابر هادی-کاربرد آن در فولادهای ضد زنگ و سوپرآلیاژ
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

متن کامل نیوبیوم  را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((Niobium)) مشاهد نمایید.

نیوبیوم

نیوبیوم-Niobium-که به عنوان کلمبیوم (Colubium) نیز شناخته می شود، یک عنصر شیمیایی با نماد Nb یا (Cb سابق) و شماره اتمی 41 است. نیوبیوم یک فلز واسطه خاکستری روشن، بلوری و شکل پذیر است. نیوبیوم خالص دارای درجه سختی Mohs مشابه تیتانیوم خالص است.

و قابلیت شکل پذیری آن مشابه آهن است. نیوبیوم در جو زمین بسیار آهسته اکسید می شود. از این رو کاربرد آن در جواهرات به عنوان یک جایگزین ضد آلرژی برای نیکل در نظر گرفته می شود.

از نیوبیوم در ساخت مواد ابررسانای مختلف استفاده می شود. این آلیاژهای ابر رسانا، که حاوی تیتانیوم و قلع نیز هستند. به طور گسترده ای در آهنرباهای ابر رسانای اسکنرهای MRI استفاده می شود. از دیگر کاربردهای نیوبیوم می توان به جوشکاری، صنایع هسته ای، الکترونیک، اپتیک، سکه شناسی و جواهرات اشاره کرد. در دو کاربرد اخیر، سمیت کم و رنگین کمانی ناشی از آندایزاسیون از ویژگی های بسیار مطلوب است. نیوبیوم به عنوان یک عنصر بحرانی در فناوری، در نظر گرفته می شود.

ایزوتوپ ها

نیوبیوم طبیعتاً تنها یک ایزوتوپ ترکیبی پایدار دارد (Nb-93). پایدارترین ایزوتوپ رادیو اکتیو آن Nb-92 می باشد. که عمر تجزیه آن 34.7 میلیون سال است. Nb-94 نیمه عمر 20300 سال و Nb-91 نیمه عمر 680 سال. همچنین یک ایزوتوپ حالت متا در 0.031 ولت الکترون وجود دارد. که عمر تجزیه آن 16.3 سال می باشد. 23 ایزوتوپ رادیواکتیوی دیگر نیز شناسایی شده اند که عمر تجزیه پذیری اکثر آنها کمتر از 2 ساعت می باشد. حالت تجزیه اولیه قبل از ایزوتوپ پایدار Nb-93 تسخیر الکترونی است و حالت اولیه بعد از حذف بتا با حذف نیوتون در حالت اولیه از دو حالت زوال و تجزیه Nb-104 و 109 و 110 اتفاق می افتد.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری با ضمیمه نمودن آن محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته، رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675 – 02128423820-09922704358

واتس آپ: 09122136675

اینستاگرام: fooladdalakan

ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: Niobium , نيوبيوم , ابر رسانا , ابر هادي , فولاد آلياژي , مقاطع فولادي , پروفيل فولادي , سوپر آلياژ , Colubium , كلمبيوم , فولاد ضد زنگ , ميلگرد ضد زنگ , ,
:: بازدید از این مطلب : 570
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: