جوشکاری فولادهای مقاوم به خزش و مقاوم به حرارت
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

متن کامل فولاد مقاوم به خزش را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((فولاد)) مشاهده نمایید.

جوشکاری فولادهای مقاوم به خزش و مقاوم به حرارت

اصطلاح های دمای بالا و پایین کاملاً به محیط طبیعی بستگی دارند. آنچه برای فلزاتی با نقطه ذوب پایین مانند سرب و قلع، دمای بالا محسوب می شود. ممکن است برای فلزاتی با نقطه ذوب بالا، دمای پایین به حساب آید. بنابراین فلزاتی با نقطه ذوب پایین مشخصه هایی از خود نشان می دهند. که دیگر فلزات برای نشان دادن همان رفتار به دمای بالاتری نیاز دارند. مثلاً برای تبلور مجدد آهن پس از کار سرد به دمایی در حدود 535 درجه سانتی گراد نیاز است. اما قلع و سرب در دمای نزدیک به دمای محیط تبلور محدد می یابند. خواص فلزات معمولاً در دمای محیط معین می شود. و شناخت ما از آن ها نیز براساس رفتارشان در دمای محیط است. وقتی دمای محیط کار تغییر می کند. رفتار فلزات نیز تغییر می کند. که ممکن است بر کارآیی آنها برای کاربردی ویژه تأثیر جدی داشته باشد.

آلیاژهای دما بالا به آلیاژهایی اطلاق می شود. که خواص مکانیکی خود را در دمای 360 تا 1200 درجه سانتی گراد حفظ می کنند. این آلیاژها در تجهیزاتی چون موتور توربین، کوره ها، تجهیزات کنترل آلودگی و… به کار می روند. برای حفظ استحکام تحت این شرایط باید میکروساختار آنها در دماهای عملیاتی ثابت بماند.

جوشکاری فولادهای مقاوم

در چند ده اخیر، درک بهتر اثر آلیاژسازی، پیشرفت تکنولوژی ذوب و توسعه فرآیندهای ترمودینامیکی کنترل شده، موجب تولید آلیاژهای دمای بالا شده است. بیشتر این آلیاژهای دارای مقادیر کافی کروم (با یا بدون آلومینیم و سیلیسیم) می باشند. تا با تشکیل اکسیدهای محافظتی نظیر Cr2O3، A12O3 و یا SiO2. موجب جلوگیری از افت آلیاژ در محیط گردند. با این وجود، اکسیدها نمی توانند مانع از انهدام ناشی از خزش، خستگی مکانیکی یا حرارتی، شوک حرارتی یا تردی شوند.

اکسیداسیون

اکسیداسیون مهمترین واکنش خوردگی در درجه حرارت بالاست. اغلب فلزات و آلیاژها هنگامی که در درجه حرارت بالا در هوا یا محیط های اکسید کننده شدید. نظیر اتمسفر احتراق با هوای اضافی یا اکسیژن حرارت ببینند. اکسید می شوند. اکسیداسیون می تواند در محیط های خنثی (بعنوان مثال محیط هایی با پتانسیل کم اکسیژن) نیز انجام شود. اکثر محیط های صنعتی حاوی اکسیژن بالایی می باشد. که منجر به اکسیداسیون همراه با واکنش های خوردگی در دمای بالا می شود.

در حقیقت آلیاژ، اغلب تمایل به اکسیده شدن برای ایجاد اکسید محافظ، که در مقابل حملات خوردگی، سولفید شدن، کربور شدن، خوردگی ناشی از نمک/خاکستر، …. مقاومت می کند دارد.

توسعه اکسید محافظ در بسیاری از آلیاژها با کندی روبروست. در نتیجه عوامل خورنده می توانند اثر مخرب شدید داشته و موجب خوردگی های توأم دیگری نیز باشد، اتفاق می افتد. برای مثال، اگر در دمای بالا گوگرد در محیط وجود داشته باشد. خوردگی غالب سولفید شدن است. اگرچه اکسیداسیون نیز همراه با آن انجام می گیرد. بنابراین مشکلات عمده خوردگی در دمای بالا در محیط های احیایی ناشی از انواع خوردگی غیر از اکسیداسیون است.

سرعت اکسیداسیون برای فلزاتت یا آلیاژها با افزایش دما افزایش می یابد. طیف گسترده ای از آلیاژهای مهندسی برای کاربرد در درجه حرارتهای متفاومت وجود دارند. بسیاری از مشکلات اکسیداسیون ناشی از کاربرد آلیاژ در دمایی است که از توانایی حرارتی آن فراتر باشد.

اکسیدهای آهن، نیکل و کبالت که آلیاژ پایه برای گروه بزرگی از آلیاژهای مهندسی هستند. به طور قابل ملاحظه ای پایداری کمتری را نسبت به اکسید عناصر دیگر نظیر (Cr،Al،Si…) در آلیاژهای مهندسی دارند. هنگامی که یکی از این عناصر در غلظت های کم و به عنوان عنصر آلیاژی به آهن، نیکل و کبالت افزوده شوند. اکسیداسیون در عنصر حل شده اتفاق می افتد. این فرآیند اکسیداسیون داخلی نامیده می شود. مکانیزم اکسیداسیون داخلی بدین ترتیب است. که اکسیژن به داخل آلیاژ نفوذ کرده و با سازنده هایی که میل ترکیبی زیادتری (در مقایسه با فلز اصلی) با اکسیژن دارند. قبل از اینکه فرصت نفوذ به سطح پیدا کنند وارد واکنش می گردد.

در غلظت های بحرانی، عناصر آلیاژی یک لایه محافظ از اکسید خود را روی سطح فلز به وجود می آورند. که سبب جلوگیری از اکسیداسیون داخلی می گردد. در حقیقت با افزایش غلظت عنصر حل شده به مقدار قابل توجه. اکسیداسیون عنصر حل شده از اکسیداسیون داخلی به اکسیداسیون سریع سایر عناصر آلیاژ پایه نیکل. آهن و کبالت وجود کروم عامل اکسیداسیون انتخابی آن به شکل Cr2O3 میشود و باعث مقاومت آلیاژ به اکسید شدن می شود. بعضی از آلیاژهای درجه حرارت بالا نیز با اکسیداسیون انتخابی آلومینیوم و تشکیل (Al2O3، مقاومت به اکسیداسیون را بهبود می بخشند.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبر با ضمیمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتریان خویش ارائه داده است. که توانسته رضایتمندی آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش، انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فکس: 02128423820

اینستاگرام :fooladdalakan

ایمیل: fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: فولاد حرارتی , فولاد مقاوم به خزش , جوشکاری , ورق فولادی ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: