تأثیر خوردگی سرباره در دیرگدازهای دولومائی
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

متن کامل تأثیر خوردگی سرباره  را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((خوردگی)) مشاهده نمایید.

تأثیر خوردگی سرباره در دیرگدازهای دولومائی

دیرگدازها اساساً مواد اولیه طبیعی هستند. که مانند سایر منابع طبیعی دارای ذخایر محدودی هستند. یکی از عرصه های پرکاربرد دیرگدازها، صنعت فولاد است. که در آن به وفور از دیرگدازهای منیزیائی استفاده می شود. ذخایر مواد اولیه این دیرگدازها محدوده بوده و دسترسی به آنها هر روز دشوارتر می شود. یافتن جایگزین های مناسب و در دسترس همواره باید در دستور کار تولیدکنندگان مواد نسوز قرار دارا باشد. یکی از این مواد اولیه دولومیت و محصولات فرآوری شده حاصل از آن است. که خوشبختانه مواد اولیه آن بوفور در اکثر مناطق کشور یافت می شود. در این مقاله ضمن بررسی امکان کاربرد این نوع محصولات در صنعت فولاد. نگاهی اجمالی به مکانیسم های مختلف خوردگی دیرگدازها در تجهیزات فولادسازی و پالایش آن دارد.

انواع و دامنه های کاربرد دولوما

دولوما که حاوی حدود 60 درصد وزنی CaO و 40 درصد وزنی MgO است. در تماس با ترکیبات مختلف سرباره و مذاب فلزی به لحاظ ترمودینامیکی پایدار و یک دیرگداز مقاوم در برابر حرارت برای کاربردهای فولاد سازی است. با این حال، همچون سایر انواع نسوز چندین مکانیسم خوردگی. در اکثر موارد هماهنگ عمل نموده و منجر به از هم پاشیدگی لایه های نسوز در حین عملیات می شود.

درک مکانیزم های رفتار اکسیدهای جامد در نسوزهای دولومائی، هنگام تماس با محیط شیمیایی سرباره کمک می کند. تا خواص این دیرگدازها بهبود یباد. نسوزهای دولومائی برای کاربرد در طیف گسترده ای از لایه نسوز کوره های آهک و دولومیت عمودی. کوره های دوار سیمان و انواع تجهیزات انتقال مورد استفاده در فرآیند تولید فولاد، مورد استفاده قرار می گیرند. همانگونه که بیان شد، صنعت فولاد مصرف کننده اصلی این مواد است. در فرآیند فسفر زدائی و سولفور زدائی، دیرگدازهای قلیائی در مقایسه با انواع اسیدی مؤثرتر عمل می نماید. برای نخستین بار استفاده از دولومیت به عنوان لایه نسوز برای کنورتورهای توماس در سال 1878 رایج شد.

سهولت فسفر زدائی در یک کنورتور بسمر با دیرگداز دولومائی، استفاده از سنگ آهن غنی از فسفر را در تهیه فولاد امکان پذیر ساخت. در ابتدا دولومیت مورد دانه بندی با استفاده از سیلیکات سدیم. بصورت آجر شکل گرفته در کنورتور نصب می شود. کلسیناسیون در کنورتور انجام می شد.

آجرهای دیرگداز دولومائی به صورت اتصال مستقیم (زینتر) و با باند کربنی (قیر یا رزین). در پاتیل های فولاد، کوره های مختلف و همچنین در کربن زدائی آرگون-اکسیژن (Argon Oxygen Decarburization AOD). اکسیژن زدایی در خلاء (Vaccum Oxygen Degassing VOD). و گاز زدائی با قوس در خلاء (Vaccum Arc Degassing VAD) جهت تولید فولاد ضد زنگ استفاده می شوند.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبر با ضمیمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتریان خویش ارائه داده است. که توانسته رضایتمندی آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش، انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فکس: 02128423820

اینستاگرام :fooladdalakan

ایمیل: fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: تأثیر خوردگی , خوردگی , انواع خوردگی , فروش فولاد ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: