خوردگی و انواع آن
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

متن کامل خوردگی و انواع آن را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((خوردگی )) مشاهده نمایید.

خوردگی و انواع آن

تعریف خوردگی: خوردگی را تخریب یا فاسد شدن یک ماده در اثر واکنش با محیط که در آن قرار دارد تعریف می کنند. بعضی ها اصرار دارند که این تعریف بایستی محدود به فلزات باشد.

ولی غالباً مهندسی خوردگی بایستی برای حل مسئله هم فلزات و هم غیر فلزات را در نظر بگیرد. مثلاً، تخریب رنگ و لاستیک بوسیله نور خورشید یا مواد شیمیایی، خوردگی جداره کوره فولاد سازی. و خوردگی یک فلز جامد بوسیله مذاب یک فلز دیگر تماماً خوردگی نام دارند.

سایش و خوردگی و انواع آن

خوردگی می تواند سریع یا کند صورت گیرد. فولاد زنگ نزن 8-18 در حالت حساس، بوسیله اسید پلی تیونیک ظرف چند ساعت بشدت دچار خوردگی می شود. ریل های راه آهن معمولاً به آهستگی زنگ می زنند-ولی سرعت زنگ زدگی آنقدر نیست که بر کارایی آنها در طول سالهای زیاد اثری بگذارد. ستون آهنی معروف دهلی در هندوستان حدود 2000 سال پیش تولید شد و هنوز به خوبی روز اول است. ارتفاع آن 32 فوت و قطر آن 2 فوت است. لکن بایستی توجه شود که این ستون آهنی عموماً در شرایط جوی خوشک قرار داشته است.

خوردگی فلزات را همانطور که در شکل 16 مشخص است. می توان بر عکس متالورژی استخراجی در نظر گرفت. در متالورژی استخراجی، هدف عمدتاً بدست آوری فلزات از سنگ معدن و تصفیه یا آلیاژ سازی آن برای مصارف مختلف می باشد. اکثر سنگ معدن های آهنی حاوی اکسیدهای آهن هستند و زنگ زدگی فولاد بوسیله آب و اکسیژن منجر به تشکیل اکسید آهن هیدراته می گردد. اگرچه اکثر فلزات موقعی که دچار خوردگی می شوند تشکیل اکسیدهایشان را می دهند. ولی لغت زنگ زدگی فقط در مورد آهن و فولاد بکار می رود. بنابراین می گوییم فلزات غیر آهنی دچار خوردگی می شوند و نمی گوییم زنگ می زنند. به طورکلی خوردگی را می توان به سه صورت ذیل تعریف نمود.

خوردگی و انواع آن

1- تخریب و انهدام توسط عوامل غیر مکانیکی

2- تخریب و انهدام توسط واکنش های شیمیایی و الکتروشیمیایی فلز و محیط.

3= عکس استخراج.

خوردگی یکنواخت

خوردگی یکنواخت معمولترین و متداولترین نوع خوردگی است. معمولاً بوسیله یک واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی بطور یکنواخت در سرتاسر سطحی که در تماس با محلول خورنده قرار دارد. مشخص می شود. فلز نازگ و نازکتر می گردد و نهایتاً از بین می رود یا تجهیزات مورد نظر منهدم می شوند. مثلاً یک قطعه فولادی یا روی در داخل یک محلول رقیق اسید سولفوریک معمولاً با سرعت یکسانی در تمام نقاط قطعه دچار خوردگی خواهد شد. نمونه این خوردگی را می توان در تجهیزاتی از قبیل داخل مخازن ذخیره و تحت فشار. و اسکلت فلزی های بدون پوشش در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی یافت.

خوردگی و انواع آن

شکل 17 نمایی از خوردگی یکنواخت را نشان می دهد.

خوردگی یکنواخت یا سرتاسری، مقدار فلز خورده شده را از نظر تناژ بالاترین رقم را دارد. لکن این نوع خوردگی از نقطه نظر فنی اهمیت چندانی ندارد. زیرا عمر تجهیزاتی که تحت این نوع خوردگی قرار می گیرند. را دقیقاً می توان با آزمایشات ساده ای تخمین زد. برای این منظور، تنها قرار گیری نمونه های آزمایش در داخل محلول مورد نظر غالباً کافی است. خوردگی یکنواخت را بطر زیر می توان متوقف نمود یا کم کرد.

1- انتخاب مواد و پوشش صحیح، 2- بوسیله ممانعت کننده، و یا 3- با استفاده از حفاظت کاتدی. روش های مبارزه با این نوع خوردگی را که می توان به تنهایی یا با یکدیگر بکار برد.

اکثر انواع دیگر خوردگی طبیعت پیچیده تری دارند و بسختی می توان آنها را پیش بینی نمود. همچنین موضعی بوده و محدود به نواحی خاصی یا قطعات یا قسمت های معینی از ساختمان فلزی هستند. در نتیجه باعث انهدام های غیر منتظره یا زودرس کارخانجات، ماشین آلات یا ابزارآلات می شوند.

 

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبر با ضمیمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتریان خویش ارائه داده است. که توانسته رضایتمندی آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش، انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فکس: 02128423820

اینستاگرام :fooladdalakan

ایمیل: fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: خوردگی , انواع خوردگی , فولاد ضد زنگ , فولاد ضد خوردگی , فولاد ضد سایش ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: