نوشته شده توسط : رسول دلاکان

متن کامل هستلوی را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((Hastelloy)) مشاهده نمایید.

هستلوی-هست لوی-مشخصات فنی انواع آلیاژ هستلوی-آلیاژ هستلوی-سوپر آلیاژ-ضد اسید-ضد خوردگی

آلیاژ هستلوی چیست؟

هستلوی یکی از آلیاژهای بسیار مقاوم فولاد است که از ترکیب آلیاژهای مختلف تولید می شود. تقریباً ساختاری شبیه به آلیاژ اینکونل دارد. این آلیاژ مقاومت بالایی در دماهای بالا، در برابر خوردگی و اکسیداسیون از خود نشان می دهد. ترکیبات اصلی این محصول فولادی شامل کروم، مولیبدن و نیکل است. عامل اصلی مقاومت بالای این آلیاژ در دماهای بالا نیز وجود مولیبدن می باشد. این عنصر علاوه بر افزایش مقاومت هستلوی، آن را برای جوشکاری هم ایده آل می کند.

محصولات فولادی و فلزی نقش بسیار مهمی در حیات و زندگی روزمره ما دارند. برخی ازاین فلزات مانند مس و آهن از عناصر معدنی اصلی مورد نیاز در بدنمان هستند. و سایر محصولات آهنی نیز دائماً به شکل های مختلف در انواع صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. به کمک ویژگی هایی که هر کدام از این فلزات و آلیاژهای آهن ایجاد می کنند. میتوان محصولات با کیفیت تر و مقاوم تری به دست آورد. یکی از این محصولات فولادی که کاربردهای متفاوتی در صنعت دارد و خود در گریدهای مختلف تولید می شود، هستلوی می باشد.

کاربرد انواع هستلوی

بطور کلی آلیاژهای هستلوی در فرمهای مختلفی مانند شفت، حلقه، ورق و صفحه تولید و بسته بندی می شوند. اما بدون در نظر گرفتن شکل نهایی و عرضه شده آن به بازار. از این آلیاژها در محیط های با دمای بسیار بالا یا خلاً که از لحاظ شیمیایی استاتیک هستند، استفاده می کنند. بدلیل قیمت مناسبی که این آلیاژ نسبت به عملکردی که دارد، برای مصرف در شرایطی که مواد خورنده وجود داشته باشد بسیار محبوب است. به علاوه از این نظر نسبت به هر نوع آلیاژ دیگر فولاد مطمئن تر است. البته در برخی از محیط های کاری نیز مواد خورنده خاصی وجود دارند. که تنها می توان از تانتالین برای مقرون به صرفه بودن آن استفاده کرد.

در واقع میزان مورد نیاز آلیاژ هستلوی عامل تعیین کننده در مصارف قطعات تولید شده از این فلز است. معمولاً برای اندازه سازی هستلوی مورد نیاز از عملیات الکتروپولیش استفاده می کنند. این روش بدون تغییر شکل یا تغییر نسبت ابعاد اندازه سازی را انجام می دهد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد. به دلیل وجود آلیاژهای مختلف در هستلوی مانند تنگستن، کربن، تیتانیوم، آلومینیوم، مس، منگنز، کروم، کبالت و غیره. و همچنین اصلی ترین ماده آن یعنی نیکل مقاومت بسیار بالایی در برابر تحمل تنش های پر قدرت و همچنین مواد خورنده قوی دارد.

البته برای ساخت دقیق این آلیاژ برای ایجاد این ویژگی ها فرایند پیچیده ای باید صورت گیرد. مهمترین کاربردهای گرید های مختلف هستلوی عبارتند از:

  • استفاده در محفظه های تحت فشار
  • در رآکتورهای شیمیایی
  • در رآکتورهای اتمی
  • ساخت خطوط لوله و انواع شیرها در صنایع شیمیایی
  • در چاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز برای تجهیزاتی که در معرض گازهای ترش قرار دارند. و عامل اصلی خوردگی تجهیزات سولفید هیدروژن هستند.
  • در تجهیزات حفاری چاه، استخراج و پالایش گاز
  • ساخت پره های توربین جت و قطعات مختلف موتور که در دماهای بالا کار می کنند.

عملیات حرارتی تولید هستلوی

یکی از مهمترین مکانیسم های مقاومت به خزش هستلوی که آن را نسبت به دماهای بالا مقاوم میکند. قابلیت رسوب سختی یا بعبارت دیگر پیر سختی پذیری آن است. برای ایجاد خواص فوق العاده این آلیاژها محلول فوق اشباع سوپر آلیاژ در زمان مشخص در دمای 1177 درجه سانتی گراد حرارت میدهند. و سپس در آب سرد آن را غرق می کنند.

همچنین آنیل این سوپر آلیاژ برخلاف تعداد زیادی از فلزات، با خنک سازی در کوره نباید همراه باشد. زیرا باعث رسوب فاز دوم در مرز دانه ها و تردی آن می گردد. لازم به ذکر است که این سوپر آلیاژ قابلیت فرم پذیری و جوش پذیری مناسبی نیز دارد. و به همین دلیل نوع X آن برای ساخت قطعات مناسب است. به یاد داشته باشید که جوشکاری این سوپرآلیاژها با سیم جوش هایی از جنس خودشان انجام می پذیرد.

سایر فلزات صنعتی مانند هستلوی

در کنار آلیاژهای هستلوی، برخی دیگر از آلیاژهای فولاد هستند. که از نظر فنی به دلیل ترکیبات و ویژگی ها فوق العاده شان جزء سوپر الیاژهای فولاد محسوب می شوند. و هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاصی دارند که در اینجا تنها برای آشنایی با نامشان، آنها را به شما معرفی می کنیم.

  • مونل
  • استنلس استیل
  • برنج
  • چدن
  • آلومینیوم
  • فولاد
  • اینکونل

 

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبر با ضمیمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتریان خویش ارائه داده است. که توانسته رضایتمندی آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش، انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09922704358

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فکس: 02128423820

اینستاگرام :fooladdalakan

ایمیل: fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: هستلوی , hastelloy , فولاد حرارتی , فولاد ضد اسید , فولاد ضد خوردگی , میلگرد فولادی , ورق فولادی , تسمه فولادی , لوله فولادی , سوپر آلیاژ , استنلس استیل , ورق هستلوی , لوله هستلوی , میلگرد هستلوی , ,
:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: